Novinky:
Tipy na ľahké učenie sa -- "Za život, teda hlavne za jeho prvú polovicu či tretinu, sa učíme veľa nových vecí. Už od ..." -- 21. október 2016
Trpíte astigmatizmom? Poznáme riešenie, vďaka ktorému bude vaše videnie ostré -- "Vidíte skreslene alebo zahmlene? Pravdepodobne trpíte astigmatizmom, ktorého príznaky sú ..." -- 06. august 2017
11 tipov na posilnenie imunity -- "Dobrý imunitný systém znamená menej zdravotných problémov. Naše telo je denne vystavené ..." -- 15. október 2016
3 tipy pred kúpou dioptrických okuliarov -- "Diagnostikoval vám očný lekár dioptrie a predpísal vám nosiť okuliare? Úplne bežná vec, s ..." -- 02. apríl 2020
3 tipy, ktoré Vám pomôžu, aby ste zostali aktívni -- "Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na cvičenie, začatie diéty alebo na ..." -- 15. august 2019
5 spôsobov ako šetriť životné prostredie -- "Aj vás oslovila myšlienka ochrany životného prostredia? Ak patríte k nováčikom a neviete, ..." -- 04. marec 2019
5 tipov od dizajnérov, ako zariadiť reštauráciu nadčasovo a moderne -- " Hovorí sa, že úspech každej reštaurácie závisí od troch faktorov: dobré jedlo, dobrá ..." -- 21. november 2017
7 tipov, ako si nezničiť nové dioptrické okuliare -- "Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je jednoduchá záležitosť. Jednak musíte do tejto ..." -- 22. august 2019
Aj nové tepelné čerpadlo potrebuje pravidelný servis -- "Vykurovacia sezóna na Slovensku trvá od septembra do júna. Zhruba 5 mesiacov v roku ..." -- 05. február 2017
Aké diéty naozaj pomôžu? -- "Neviete, ale chceli by ste vedieť? Tak neváhajte a pokračujte v čítaní. Pokiaľ chcete ..." -- 09. november 2016
Tags: spánok  

Snažíte sa zdravo stravovať a pravidelne cvičíte? Pokiaľ chcete svojmu telu dopriať všetko, čo k vitálnemu fungovaniu potrebuje, nemali by ste zabúdať na to, že spomenuté „opatrenia“ vám na to nebudú úplne stačiť. Ľudský organizmus predsa nereaguje iba na skonzumované jedlo a pohyb. Všetky vplyvy prostredia zohrávajú určitú rolu. Chlad, teplo, slnečné žiarenie, svetlo, tma, stres atď. So všetkým, čo počas dňa stretnete, sa musíte nejakým spôsobom vyrovnávať, a to aj vtedy, ak si to už ani neuvedomujete. Vaše telo a vaša psychika teda celý deň pracuje. Doprajte im preto plnohodnotný odpočinok a snažte sa o kvalitný spánok.

Súvislosť medzi spánkom a tmou


Za dennú bdelosť je zodpovedný hormón nazývaný kortizol. Vďaka nemu sme hore, okrem toho má svoju rolu aj pri strese. V situáciách, ktoré náš organizmus vyhodnotí ako nebezpečné, kortizol zvyšuje výkon, napína svaly, nastraží pozornosť, sluch aj zrak. V tele je prítomný a pracuje aj v stave bez stresu, zabezpečuje udržiavanie „normálnej bdelosti.“ Na konci noci, keď vyjde svetlo, je produkcia tohto hormónu svetlom zosilnená a zaisťuje prebudenie tela.  

Vo večerných hodinách a/alebo príchodom tmy produkujeme menej kortizolu. V dôsledku toho klesá úroveň bdelosti tela, začíname sa pripravovať na pokojný spánok. Tvorba kortizolu je najslabšia okolo polnoci. Počas dňa sa teda ľudské telo nachádza v stave podobnom výstrahe, večer však prejde do spánkového režimu. Veľmi jednoducho povedané: ľudský organizmus sa zapína na svetlo a vypína na tmu.  

Spálňa ako chrám spánku 


Spálňa by mala na vás pôsobiť tak, že keď do nej vstúpite, ihneď dostanete chuť na spánok (a ešte možno na jednu ďalšiu aktivitu, ktorá sa spája práve s touto miestnosťou). Nemusíte mať žiadne zázračné schopnosti alebo čarodejnícky prútik, stačí, ak viete, ako ju správne zariadite. Ak ste si prečítali predchádzajúci odsek tohto článku, asi vám nemusíme vysvetľovať, prečo by ste mali zvoliť tlmenejšie farby. Síce biela vám možno nenapadla medzi prvými možnosťami, ale pôsobí upokojujúco, podobne ako béžová a pieskové odtiene. Ak by na vás tieto farby pôsobili príliš sterilne, steny ozdobte nejakými jemnými motívmi. Nespravíte žiadnu chybu, ak sa rozhodnete pre bledofialové steny, tento odtieň môže priaznivo pôsobiť nielen na spánkový režim, ale aj intímne chvíľky. 

Správna posteľ  


Teda, štvrtina. A to doslova, pretože v ideálnom prípade v spoločnosti tohto kusu nábytku strávime približne 8 hodín denne, čiže jeho štvrtinu. Predstavte si, že takto dlho by ste mali sedieť na jednej a tej istej stoličke. Ak by nevyhovovala potrebám vašej telesnej konštrukcie, cítili by ste sa na nej nekomfortne, podráždene a možno aj ubolene.  

V  strede vašej spálne stojí kvalitná čalúnená posteľ, ktorá bola navrhnutá a vyrobená tak, aby stabilne podopierala chrbticu? Tak patríte do šťastnej menšiny. Veľmi málo ľudí si uvedomuje to, že nepohodlie počas spánku vo veľkej miere pôsobí na jeho kvalitu, no aj na celkové zdravé fungovanie pohybového aparátu, vnútorných orgánov aj psychických procesov. 

TIP: Ak váhate nad správnou výškou postele, prečítajte si o výhodách vysokej postele 

Aby ste sa na spánok dokázali tešiť a stretnutie s vašou posteľou bola jednou z najkrajších chvíľ celého vášho dňa, špeciálnu pozornosť by ste mali venovať aj tvrdosti povrchu, na ktorom spíte. Zabudnite na vetu „časom si zvyknem“, radšej zistite potreby stavby vášho tela, pozrite si kvalitné matrace vyhovujúce vašej spánkovej polohe a potom už len čakajte na zázrak v dôsledku kvalitnejšieho spánku. Ak si chcete dať vyrobiť matrac na mieru, nie je to žiadny problém. Túto možnosť vám ponúka napríklad portál matrachello.sk. 

Čím dlhšie, tým lepšie?

Odpoveď je jednoznačná: nie. O tom, koľko hodín by sme mali denne spať, sa medzi odborníkmi dodnes vedú búrlivé diskusie. Tieto čísla sa však pohybujú v rovine 6-8. Samozrejme, aj tu treba zohľadniť individuálne rozdiely. Najjednoduchší spôsob, ako zistíte, či ste spali dosť, je jednoducho sledovať, či cez deň dostanete chuť na spánok, napríklad počas šoférovania, pozerania televízie, na porade alebo prednáške. Ak sa vám to často deje, je možné, že sa u vás hromadí „spánkový dlh“. Medzi ďalšie príznaky patrí aj časté žmurkanie, problémy so zaostrením pohľadu, ťažké viečka, ospalosť, netrpezlivosť, podráždenosť, výbušnosť, poruchy pozornosti a pamäte, dokonca aj depresia.  

 

Zdroj fotiek: freepik.com, matrachello.sk 

Najnovšie články

Buďte hraví a venujte ...

Zdanlivo nepodstatné veci sú presne tie, ktoré ...

Rekonštrukcia kúpeľne. 5 ...

Rekonštrukcia kúpeľne vyžaduje trochu viac ...

Tipy, ako bojovať ...

Jarná únava, vyčerpanosť z letnej dovolenky, ...

Prečo je nočný odpočinok ...

Snažíte sa zdravo stravovať a pravidelne cvičíte? ...

Príznaky nákazy ...

Nákazu koronavírusom netreba podceňovať a aj keď ...

Prečo je výber matraca ...

  „Spánok lieči.“ Túto vetu môžete do určitej ...

  • Prev
  • Partneri
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...