Novinky:
Tipy na ľahké učenie sa -- "Za život, teda hlavne za jeho prvú polovicu či tretinu, sa učíme veľa nových vecí. Už od ..." -- 21. október 2016
Trpíte astigmatizmom? Poznáme riešenie, vďaka ktorému bude vaše videnie ostré -- "Vidíte skreslene alebo zahmlene? Pravdepodobne trpíte astigmatizmom, ktorého príznaky sú ..." -- 06. august 2017
11 tipov na posilnenie imunity -- "Dobrý imunitný systém znamená menej zdravotných problémov. Naše telo je denne vystavené ..." -- 15. október 2016
5 tipov od dizajnérov, ako zariadiť reštauráciu nadčasovo a moderne -- " Hovorí sa, že úspech každej reštaurácie závisí od troch faktorov: dobré jedlo, dobrá ..." -- 21. november 2017
Aj nové tepelné čerpadlo potrebuje pravidelný servis -- "Vykurovacia sezóna na Slovensku trvá od septembra do júna. Zhruba 5 mesiacov v roku ..." -- 05. február 2017
Aké diéty naozaj pomôžu? -- "Neviete, ale chceli by ste vedieť? Tak neváhajte a pokračujte v čítaní. Pokiaľ chcete ..." -- 09. november 2016
Ako a prečo menia ľudia prácu -- "Nie je to tak dávno, keď bola stabilná, trvalá a jednoliata práca každodennou ..." -- 24. august 2017
Ako byť šťastný -- "Mnohí ľudia si kladú otázku ako byť šťastný, pritom žijú v slobodnej krajine s prístupom ..." -- 21. apríl 2017
Ako efektívne skladovať -- "Ak podnikáte, bude pre vás nevyhnutnosťou zariadiť si vlastné skladové priestory. Ak ..." -- 11. október 2016
Ako financovať vaše nové auto? -- "Mnohí vodiči hľadajú tú najlepšiu možnosť financovanie pri kúpe ich vozidla. Málokto má ..." -- 28. január 2017
Tags: dieťa  

Ak máte doma malého jedáka, ktorý zje takmer všetko, tak sa z toho môžete tešiť. Mnoho malých detí totiž pri jedle vymýšľa a donútiť ich zjesť niečo okrem sladkostí je často riadna drina. Nútiť deti jesť ‘nasilu’ nie je vhodné a deťom sa jedlo ešte viac znechutí. Ako teda dosiahnuť toho, aby deti s radosťou, alebo aspoň bez odmietania jedli to čo im pripravíte? Pár tipov vám poskytneme v našom článku. Ak máte len jedno dieťa, pravdepodobne nakoniec vždy dosiahnete toho, aby zjedlo pripravenú porciu, alebo aspoň jej väčšiu časť. Ak je doma malých detí viacej a každé z nich pred jedlom protestuje, je to o niečo ťažšie. Najmä ak sa mladší opakuje po staršom súrodencovi, ktorý vymýšľa.

Dôvody, prečo nechce dieťa jesť:

Zdravie – Keď sú deti choré, chuť do jedla je malá alebo vôbec žiadna. Aj takýto zjavný dôvod nechuti do jedla však býva často prehliadaný. Hlavné zdravotné príčiny, prečo nechce dieťa jesť bývajú reflux a zápcha. Najmä reflux sa u bábätiek vyskytuje dosť často, ale trápi aj väčšie deti. Problém s jedením mávajú aj malé deti, ktorým rastú zúbky. Problém však môže byť však aj vážnejšieho charakteru, preto je dobré deti sledovať, prípadne navštíviť detského lekára.

Rutina – Jedným z dôvodov prečo deti nechcú jesť môže byť to, že deti nejedia v rovnaký čas, prípadne jedia stále na inom mieste. Ak jeden deň jedia pred zapnutým televízorom, ďalší deň pri stolíku s hračkami a iný deň v posteli, deti to môže pomýliť a keď majú ďalší deň jesť na inom mieste môžu vymýšľať. To isté platí aj pre obedovanie stále v inom čase. Skúste hlavné jedlá dávať deťom stále pri rovnakom stole a v rovnakom čase.

Dieťa je pod tlakom – Výskumy ukazujú, že ak deti do jedla nútite alebo ak na nich vyvíjate tlak aby zjedli ďalšie sústo, nakoniec jedia menej a menej zdravo. Alebo na druhej strane môžu takto kŕmené deti jesť oveľa viac ako je zdravé. Nie je dobré nútiť deti zjesť celú porciu ako nechcú ani ich nútiť jesť častejšie.

Dieťa má alergiu na jedlo – Niektoré deti nejedia kvôli tomu, že im určité jedlá nerobia dobre, čo môže byť spôsobené alergiou na jedlo. Ak aj viete na ktoré jedlá má dieťa alergiu, skúste ostatné jedlo robiť pre dieťa zaujímavé a striedať rôzne druhy, aby dieťa nemalo pocit, že je stále to isté dokola.

Dieťa je unavené – Niekedy má dieť aveľa podnetov a aj keď sa javí ako čulé, v skutočnosti môže byť nadmieru unavené. V takom prípade odporúčame vynechať jedlo a radšej dať dieťa spať. Po dobrom spánku bude dieťa hladné a skôr bude chcieť jesť ako keď je príliš unavené.

Tipy ako spríjemniť deťom jedlo

Rituál pred jedlom – pred každým hlavným jedlom je dobré vytvoriť určitý príjemný rituál, ktorý si dieťa obľúbi. Napríklad môžete spolu nakladať jedlo na taniere, chystať príbor, skladať servítky a podobne. Deti sa takto budú podvedome tešiť na jedlo a pravdepodobne aj zjedia viac.

Pridávajte nové jedlá pomaly – Deti dosť často odmietajú nové chute a nepoznané jedlá, preto ak chcete do jedálničku zaradiť nové jedlo, odporúčame dať ho deťom najskôr ochutnať a nenútiť ich jesť ak nechcú. Na ďalší krát skúste dať deťom nové jedlo znovu.

Motivácia – Deti majú rady hrdinov a ak majú rady napríklad Pepka námorníka a deti vidia, že Pepek má rád špenát, je dosť možné, že budú mať špenát rady aj deti. Hovorte deťom, že ich super hrdinovia veľa jedia aby mali veľké svaly, potom sa možno donútia jesť viacej sami.

Hovorte s deťmi o jedle – Je dobré hovoriť deťom o tom, ktoré potraviny sú zdravé, ktoré nezdravé, ktoré pomáhajú telu rásť, ktoré naopak škodia. Pri jedle hovorte deťom, ktoré jedlo má vitamíny, ktoré má veľa bielkovín, že bielkoviny sú dobré na svaly a podobne.

Chváľte deti – Povzbudzujte a chváľte deti ak všetko zjedia, alebo ak si vypýtajú ovocie a podobne. Deti to posmelí a budú viac motivované jesť.

Naplánujte si jedlá – Deti potrebujú jesť približne každé tri až štyri hodiny. Za deň by mali zjesť tri hlavné jedlá, dve menšie jedlá a veľa tekutín. Ak jednotlivé jedlá naplánujete, tak deti budú jesť disciplinovanejšie a nemali by byť príliš hladné ani príliš prejedené. Jedlo si chystajte vopred aj keď idete na dlhší výlet, aby ste neboli odkázaní na reštaurácie a fast foody.

Varte a pečte s deťmi – Keď sú deti zapojené do prípravy jedla, skôr budú chcieť zjesť, čo s vami navarili. Ak s deťmi aj nakupujete, pri nákupe im hovorte, čo z daných surovín budete spolu variť. Ak sú dostatočne veľké, dajte im postrúhať či nakrájať zeleninu, miešať cesto a podobne. Takto získajú prehľad o celom procese prípravy jedla.

Robte ovocné šaláty – Ak deti odmietajú jesť ovocie, odporúčame skúsiť robiť ovocné šaláty. Pokrájajte na kúsky rôzne druhy ovocia a zmiešajte všetko do misiek. Môžete pridať orechy a postrúhanú čokoládu. Takto do seba deti hravo dajú veľa vitamínov bez nútenia.

Buďte deťom príkladom – Ak máte problém s udržaním hmotnosti a stále zaraďujete nejaké diéty, alebo jete až príliš, je veľmi pravdepodobné, že to ovplyvní aj stravovanie vašich detí. Deti si budú myslieť, že takéto stravovanie je normálne. Za normálne by mali deti považovať jedenie vtedy, keď sme hladný a prestať jesť, keď sme sýty.

Najnovšie články

Rok 2018 a jedálne ...

Rok 2018 sa nezadržateľne blíži a s jeho ...

Do Turecka za ...

Na dovolenku môžete vycestovať kedykoľvek počas ...

Pomáha žraločia ...

Či už sa venujete nejakému športu alebo nie, ...

Na čo by ste sa mali ...

Aj vy máte dilemu, ako zariadiť vašu kuchyňu, ...

Black Friday Slovensko ...

Najlepší deň v roku pre nákupných maniakov – ...

Nakupujete veľa? Vďaka ...

Dá sa kúpiť všetko, čo potrebujete a zároveň ...

  • Prev
  • Partneri
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...