Auto je veľmi užitočným pomocníkom a tí, čo vlastnia auto si bez neho často nedokážu predstaviť život. Vďaka autu máme nielen zvýšené pohodlia, ale aj šetríme čas. Aby auto fungovalo ako má treba sa oňho dobre starať a tiež pravidelne chodiť na technickú a emisnú kontrolu (STK a EK). Technická a emisná kontrola auta sa zo zákon musí vykonávať 4 roky po prvom prihlásení a následne každé 2 roky. Pri technickej kontrole vám auto dôkladne skontrolujú a zistia, či ne ňom nie sú vady (napríklad unikajúci olej, zlé brzdy a pod). Ak vlastníte staršie auto a pri jazde cítite, že niečo nie je v poriadku, mali by ste si ho dať pred STK a EK skontrolovať do servisu. Niektoré chyby však ľahko zistíte aj sami, stačí pár minútová obhliadka vášho vozidla. Emisná kontrola pozostáva v zapojení auta na počítač, priložení odsávacieho potrubia k výfuku auta a skontrolovaní emisií pri stláčaní plynového pedálu na neutrálnom prevodovom stupni. Na STK a EK si prineste ‘Veľký technický preukaz – A4‘ a ak máte auto na plyn tak i Protokol o montáži LPG alebo CNG. Prinášame rady, čo treba skontrolovať pred absolvovaním STK.

Umytie auta – Nielen pre dobrý dojem, ale aj z povinnosti musí byť auto umyté. Umyte auto zvonku a nezabudnite umyť diely pod kapotou, ktorú budete musieť pri technickej kontrole otvoriť.

Povinná výbava – Skontrolujte si povinnú výbavu vozidla, najmä výstražný trojuholník, reflexné vesty (umiestnené v dosahu vodiča), príručný zdvihák, rezervu (náhradné koleso), autolekárničku (nesmie byť po dátume exspirácie). Povinnú výbavu vám pri STK skontrolujú.

Sklá vozidla – Skontroluje si všetky sklá na vozidle, či nemajú nejaké praskliny. Okrem čelného skla skontrolujte aj zadné a bočné sklá a tiež zrkadlá. Na čelnom skle je povolená prasklina o veľkosti maximálne 20 mm. Tieniace fólie sú povolené len na zadných bočných a zadnom skle.

Svetlá – Svetlá vozidla musia svietiť - obrysové, stretávacie tak i diaľkové, hmlovky aj smerovky; predné aj zadné. Nastavenie znižovania predných svetlometov musí taktiež fungovať. To skontrolujete ľahko, zasvietením na stenu zblízka a zmenením polohy nastavenia (pri TK budete znižovať na stupeň 0).

Pneumatiky – Pri STK vám môžu skontrolovať hĺbku dezénu, ktorá musí byť zo zákona minimálne 1,6 mm. Pneumatiky by nemali byť veľmi znečistené, poškodené a mali by spĺňať stanovený tlak.

Brzdy – Funkčnosť bŕzd sa dá laicky skontrolovať na ceste, avšak to, že auto brzdí, neznamená, že spĺňa normy. Pri kontrole vám odoberú brzdovú kvapalinu a tiež skontrolujú účinnosť bŕzd na jednotlivých kolesách. Brzdnú kvapalinu je dobré pred kontrolou vymeniť. Častou príčinou neúspešnej STK býva ručná brzda, ktorej funkčnosť si môžete skontrolovať na šikmom teréne.

Kvapaliny – Skontrolujte si, či vám na spodnej časti auta alebo pod kapotou nedochádza k úniku oleja, vody do ostrekovačov, paliva, či brzdovej kvapaliny. Spodná časť vozidla sa na ulici kontroluje ťažšie, ale je dobré ľahnúť si na zem vedľa auta a zasvietiť baterkou na spodok, či nie je vidno unikajúci olej. Na spodku olejovej vane je matica s podložkou, ktorú je dobré zatiahnuť, lebo sa zvykne pri prevádzke vozidla povoliť. Pri technickej kontrole bude vozidlo zdvihnuté a spodok auta riadne skontrolovaný. Pri kontrole vás tiež požiadajú o spustenie ostrekovača.

Stierače – Počas STK budete vyzvaný na spustenie predných, prípadne aj zadných stieračov, ktoré musia byť funkčné.

Tieto tipy môžu zvýšiť šancu na úspešné absolvovanie Technickej kontroly vášho vozidla. Ak nájdete nedostatky, odporúčame ich dať odstrániť pred STK, aby ste zbytočne nestrácali čas opakovanou kontrolou. Ak vám i tak na technickej kontrole nájdu nedostatky, kvôli ktorým neabsolvujete kontrolu, po ich odstránení vám na opakovanej kontrole skontrolujú len tie časti vozidla, kde boli nedostatky zistené. Taktiež za opakovanú kontrolu neplatíte plnú sumu, ale len malú časť (platí pri absolvovaní opakovanej kontroly do 30 dní).

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...