Pri kúpe ojazdeného auta z bazáru či od cudzieho človeka idete vždy do rizika, že nie všetko bude v aute v poriadku. Autobazáre často dávajú záruku na skryté vady na jeden rok, to ale neznamená, že nebudete mať s autom problémy. Ak sa do mechaniky áut veľmi nevyznáte, zavolajte si odborníka. Avšak aj ako laik nie ste úplne stratený a môžete sa ľahko naučiť ako predísť rizikám a ako nájsť prípadné vady. Pokles ceny nového auta je veľmi výrazný a kúpou ojazdeného vozidla viete ušetriť mnoho peňazí. Stačí poznať ‘finty’ ako odhaliť kazy, skryté vady či prípadné zakamuflované pozostatky autonehody na vozidle. Dúfame že vám pri kúpe starého auta pomôžu naše rady:

Prezretie laku karosérie – Prejdite sa okolo celého auta a dôkladne prezrite lak. Prezrite si boky auta, či nie sú zvlnené prípadne neprirodzene zakrivené. Prejdite prstom po hranách a po zhyboch karosérie. Ak ucítite zdrsnený povrch či nerovnosti, môže to znamenať zakryté poškodenie. Medzi jednotlivými dielmi auta by mali byť rovnomerné medzery

Pozretie podvozku  - Stačí keď si ľahnete na zem a pozriete podvozok na pár sekúnd. Ak je podvozok hrdzavý, čo býva veľmi často, skúste sa radšej pozrieť po inom aute. Aj keď sa dá hrdza odstrániť, je to náročné a drahé. Hrdza vzniká na podvozku v dôsledku vlhka a často hlavne pôsobením posypovej soli v zime. Keď nie je podvozok úplne zhrdzavený ale len na niektorých častiach, ešte môžete dať autu šancu, ale nechajte si podvozok prehliadnuť odborníkom.

Skontrolovanie kolies a pneumatík– Skontrolujte opotrebenie pneumatík. Nerovnomerné opotrebenie môže značiť problémy s geometriou alebo tlmením. Ak sú na kolesách puklice, pozrite sa pod ne, či nechýbajú skrutky, alebo či kolesá vyzerajú byť v poriadku.

Prezretie batožinového priestoru– Otvorte kufor auta a prezrite si ho. Opotrebenie kufra by sa dalo ťažko zakryť, iba ak výmenou čalúnenia. Odkryte čalúnenie a pozrite, či nie je pod ním hrdzavá karoséria alebo nečistoty. Skorodovaný kufor môže naznačovať, že auto bolo zatopené pri záplavách.

Nazretie pod kapotu – Motory áut sú dnes zakryté plastmi a pod kapotou nie je takmer nič vidieť okrem veľkého krytu a pár vrchnákov na doplnenie kvapalín. Aj tento priestor si však prezrite dôkladne. Motor by mal byť čistý a suchý. Preliačiny a hrdze môžu napovedať ako sa o auto staral bývalý majiteľ. Prezrite si či nie sú poškodené káble, hadice, remene a či nie sú pod kapotou nánosy blata. Blato by nemalo byť nikde okrem blatníkov, inak to môže znamenať, že bolo auto vydané napospas povodniam alebo mal majiteľ chatu ku ktorej viedla poľná cesta:).

Prehliadka interiéru – Už letmý pohľad dovnútra auta napovie, ako často bolo auto využívané. Sedadlá vpredu ale aj vzadu by nemali byť preliačené a ‘vysedené’. Prezrite si volant, plasty prístrojovej dosky i plasty či čalúnenie na dverách. Poškriabané plasty môžu byť kvôli deťom a ich poškodenie ešte nemusí znamenať zlý technický stav vozidla, avšak na peknom interiéry to nepridá. Či sedia najazdené kilometre viete aspoň približne zistiť prezretím pedálov. Ak má auto najazdených vyše stotisíc kilometrov a nové pedále, pravdepodobne chce majiteľ niečo skryť (stočené kilometre?). Oblasti airbagov venujte špeciálnu pozornosť. Lícovanie krytu airbagu musí byť dokonalé, akékoľvek nezrovnalosti môžu znamenať, že bol airbag vystrelený a teda auto v minulosti havarovalo. Keď zasuniete kľúč do zapaľovania a pootočíte do prvej polohy, kontrolky by mali zhasínať postupne. Ak zhasnú naraz alebo kontrolka airbagu zhasne spolu s inou, je zrejmý nejaký problém s airbagom. Skontrolujte či je funkčná klimatizácia (ak sa nachádza vo výbave auta).

Kontrola najazdených kilometrov a servisnej knižky– Skontrolujte najazdené kilometre podľa servisnej knižky. Ani keď kilometre sedia nemáte istotu, že neboli stočené. Je to však dobrý údaj. Oplatí sa tiež prezrieť dátumy servisu vozidla a najazdené km pri jednotlivých servisoch. Servisné knižky dnes nie je problém sfalšovať, ale informácia o servisovaní vám môže poslúžiť ako určitý indikátor. Najmä keď má auto desať a viac rokov a počet najazdených kilometrov nepresiahne 100 tisíc, treba sa mať na pozore. Priemerný človek jazdiaci denne do práce najazdí ročne okolo 20–50 tisíc km, podnikatelia aj raz toľko. Podľa toho si približne vyrátate koľko kilometrov by malo mať najazdené podľa rokov.

Skúšobná jazda – Ak sa vám po obhliadke zdá byť všetko v poriadku, vyskúšajte auto v prevádzke. Skúšobná jazda je najlepší spôsob ako zistiť v akom stave je auto. Skúšobná jazda je nevyhnutná pred kúpou ojazdeného auta. Naštartovanie nesmú sprevádzať nepríjemné zvuky ako škrípanie či kvílenie. Motor musí naskočiť na prvýkrát. Pri jazde venujte pozornosť hluku motora pri jednotlivých radiacich stupňoch. Motor nesmie byť príliš hlučný a nesmie v ňom klepať. Vyskúšajte všetky prevody  aj spiatočku. Bri brzdení skúste najskôr jemne stláčať brzdový pedál a neskôr silnejšie. Auto nesmie ťahať do strany. Je toho ešte veľa, čo treba vedieť pri kúpe ojazdeného auta. Ak sa budete držať týmito radami, pomôže vám kúpiť auto v dobrom stave.

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...